“Ik ga het toch anders doen dan ik vanmorgen had bedacht”

Deze opmerking komt regelmatig voor in mijn praktijk. Omdat ik lichaamsgericht werk, help ik de ander naar antwoorden en invalshoeken vanuit diegene zelf. En dat geeft vaak een andere kijk dan alleen hetgeen wat je “bedenkt”.

Voorbeelden:

  • achterover leunen en kijken wat komt in plaats van automatisch in de hulpmodus schieten
  • schrijven over een rotgevoel in plaats van er voor wegrennen
  • je eerlijk uitdrukken in plaats van niets zeggen omdat je niet wilt kwetsen

Het zijn allemaal stapjes in de goede richting. Die uiteindelijk leiden naar het doel wat je voor jezelf nastreeft: minder angst, stress en spanning, en meer ontspanning en levensgeluk.

Spreekt het je aan? Neem (vrijblijvend) contact op.

🌿Bel/app: 06 – 27 425 704
🌿Mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Gezonde leefgewoonten, een basis om te helen.

Als je psychisch niet goed in je vel zit, en je wilt hiervan herstellen, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je herstel te ondersteunen. Je creëert hiermee een veilige en gezonde basis in je leven waarop je kunt leunen terwijl je herstelt.

🌿 Regelmaat en voorspelbaarheid

Regelmaat en voorspelbaarheid kalmeert je systeem. Je geeft aan je lichaam en hersenen het signaal af dat het veilig is. Je primitieve (instinctieve) hersenen kalmeren en je lichaam kan herstellen. Eet, slaap, beweeg en rust regelmatig en op vaste tijden.

🌿 Gezonde voeding

Overdrijf niet, zorg voor een combinatie van lekker, vertrouwd en gezond. Je hoeft de extremen niet op te zoeken, maak een liefdevol en gezond dieet voor jezelf. Stop er vooral liefde (aandacht) in.

🌿 Natuur en beweging

Natuur en beweging activeren het zelfhelend vermogen van je lichaam. Zorg dat je regelmatig de natuur in gaat en lekker beweegt.

🌿 Rust

Zorg voor voldoende rust en slaap. Je lichaam heeft dit nodig om te herstellen en indrukken te verwerken. Maak een goede nacht, en doe als je dat wilt een middagdutje.

🌿 Lange termijn versus korte termijn

Denk op de lange termijn, niet in snel resultaat. Je zult je niet meteen beter voelen. Maar je kunt je wel goed voelen over het feit dat je de goede dingen doet om je lichaam en geest te helpen herstellen.

🌿 Je hoofd en gedachten

Als je hoofd een warboel is, probeer dat even te laten. Ook je koppie heeft tijd nodig om te herstellen. Heb je een steeds terugkerend patroon van niet helpende gedachten? Bespreek dat met je psycholoog, samen kunnen we de gedachten neutraal maken.

🌿 Mild

Wees mild voor jezelf. Je kunt niet al je tijd ‘gezond en gepland’ invullen. Wees daarin niet perfectionistisch, doe wat je kunt dat is goed genoeg. En gaat het een dag heel naar? Probeer rustig te gaan slapen, sluit de dag af en probeer er de nieuwe dag weer wat van te maken.

🌿 Probeer eens een meditatie

Hier vind je een geleide meditatie.

Hulp aan kinderen

Het blijft een spannend vlak. Want ik ben zelf ook moeder en doe ook niet alles goed. Bovendien weet ik ook dat niet alles alleen maar goed hoeft te gaan.

Maar soms kun je wel wat hulp gebruiken. Omdat je geen goed contact kunt krijgen met je kind, omdat je kind niet binnen de gebaande paden loopt en jij je afvraagt wat je hier mee moet of kan, omdat je kind niet lekker in zijn vel zit, en vooral als je zelf het vertrouwen niet meer kunt vinden om met je kindje om te gaan.

Hiervoor kun je heel goed in mijn praktijk terecht.

Ik ben geen psycholoog die stempels plakt, medicijnen voorschrijft of kinderen in een hokje probeert te plaatsen
Ik ben wel een psycholoog die veel vertrouwen heeft in kinderen en in hun ouders, en graag bijdraagt aan meer (zelf)vertrouwen binnen deze relatie.

Heb je vragen of wil je meer informatie?

🌿bel/app: 06-27 425 704
🌿Mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Het lichaam als maatje

In mijn praktijk werk ik lichaamsgericht. Dat betekent dat ik mijn cliënten help te focussen op het gevoel in het lichaam. Als aanvulling op het verhaal waar iemand mee binnenkomt.

Je gaat van alleen maar in je hoofd, terug naar je hele lichaam. Dat geeft rust en overzicht.

Je lichaam is altijd bij je, het heeft alles meegemaakt wat jij hebt meegemaakt, en vaak kan het heel precies aangeven hoe jij je voelt. Ook als je je eigen behoeften niet meer goed weet, weet je lichaam dit nog wel.

Kortom, ben je het contact met je lijf een beetje kwijt? Of heb je een gevoel dat je niet begrijpt? Dan kan ik je helpen.

🌿Bel/app 06-27425704
🌿mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Hoe kom je binnen bij Praktijk Dichtbij?

  1. Je neemt contact op via app, mail of telefoon. Als ik niet in de gelegenheid ben op te nemen, bel ik je later terug op een tijdstip dat jou ook voegt.
  2. We bespreken samen of mijn hulp past bij jouw probleem.
  3. Je komt langs in mijn praktijk in Schagen voor een intake; ik stel vragen en we ordenen je klacht, zodat duidelijk wordt waar je hulp bij nodig hebt.
  4. Ik geef uitleg over mijn werkwijze, en we stemmen samen af hoe ik je ga helpen.
  5. Je komt om de 2, 3 of 4 weken langs om samen met mij aan je doel te werken.

Binnen ieder behandeltraject werk ik met rustgevende oefeningen en oefeningen om jou in je gevoel en lichaam te brengen. Als dat past, kan ik je ook op de behandeltafel helpen om je kalm en veilig in je lijf te voelen. Jij behoudt alle vrijheid om het proces bij te sturen,en houdt de verantwoordelijkheid over je leven.

Ik heb alle tools in huis om jou veilig en op jouw tempo bij je gevoel en innerlijke rust te brengen, en hier vind je vaak ook de stappen die jou helpen naar wat je wenst voor jezelf.

🌿06 – 27 425 704
🌿contact@praktijk-dichtbij.nl

Acceptatie

Acceptatie van wat is. Dit betekent dat je met je volle hart omarmt wat er in en om je heen is. En de gevoelens die dat bij je teweegbrengt, volledig toelaat.

Soms heb je de neiging je af te sluiten of te negeren wat naar is in je leven. Wat naar voelt. Of wat je niet begrijpt.

Echter, zet je de rottigheid hiermee alleen maar op pauze. Het komt weer terug, vroeg of laat.

Als je de rottigheid zo nu en dan ten volle in de ogen kijkt, omarmt wat er is en voelt wat dit met je doet, geef je de rottigheid de kans om te transformeren tot een inzicht, een nieuwe vaardigheid of..een schone lei.

Rottigheid of een naar gevoel is niks om je voor te schamen. Het is menselijk.

Hulp nodig? Neem contact met me op.

🌿bel/app: 06-27 425 704
🌿mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Omgaan met moeilijke gevoelens

In de huidige maatschappij staan positieve en zonnige gevoelens vaak op de voorgrond. Moeilijke gevoelens zoals eenzaamheid, verdriet, woede, spijt of schaamte zijn een beetje uit het straatbeeld verdwenen. Echter horen die er net zo goed bij als de zonnige en blije gevoelens.

Lastige gevoelens worden vaak weggestopt, genegeerd, gemaskeerd of onderdrukt. Dit maakt het echter alleen nog maar moeilijker voor degene die ze draagt.

Als je leert om gevoelens de ruimte te geven, zonder je er tegen te verzetten, zul je merken dat je leven meer diepgang krijgt, en je de verbondenheid met het leven (en andere mensen) meer ervaart. Je knapt er van op, en er is meer ruimte voor de spontane jij.

Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op.

🌿bel/app: 06-27 425 704
🌿mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Luisteren naar jezelf 2

Luisteren naar jezelf lukt niet als je steeds maar hard rent, van alles moet, continue analyseert, je druk maakt om van alles en nog wat, en heel veel bezig bent met wat er allemaal mis is in de buitenwereld.

Luisteren naar jezelf lukt vooral als je stil bent. Stil zit. Iets doet wat je leuk vindt. Kiest voor iets dat jou ontspant. Luisteren naar jezelf is niet altijd leuk. Soms heb je pijn. Of verdriet. Probeer dat er eens te laten zijn. Zonder weg te rennen. De beste manier om emoties te verwerken is ze zelf serieus nemen. Gewoon in jezelf.

“Ik neem mezelf serieus, en zorg voor mezelf, ook als ik pijn en verdriet heb”

Hulp nodig?

🌿Bel/app: 06-27 425 704
🌿mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Luisteren naar jezelf

Vertellen wat een ander moet doen, of de ander leren luisteren naar zichzelf?

Dit laatste is de kern van wat ik in mijn praktijk doe.

Het is niet gemakkelijk, om echt goed naar jezelf te luisteren, en het ligt zelfs voor de hand dat je het contact met jezelf gedurende een langere of kortere tijd verliest. Luisteren naar jezelf gaat over goede zelfzorg, tijd nemen voor dingen die je leuk vindt, grenzen stellen en je emoties en behoeften de ruimte geven.

Aan de andere kant zijn er bijvoorbeeld verwachtingen van anderen, eisen vanuit werk, zorgtaken of zelfopgelegde ‘moetens’. Deze eisen van buitenaf kunnen prima in balans zijn met je eigen behoeften.

Maar wat als dit niet zo is? En jij meer gestuurd wordt door wat anderen van je verwachten dan wat je zelf eigenlijk wilt of nodig hebt?

Dan kun je in de problemen raken. Je wordt moe, lusteloos, inspiratieloos, je verliest de zin in dingen en werkt hard maar krijgt er weinig energie voor terug. Bovendien verleer je als het ware naar je eigen behoeften te luisteren.

In mijn praktijk leer ik mensen weer te luisteren naar zichzelf. Naar hun wensen, hun emoties, en hun pijnlijke ervaringen uit het verleden. Zodat alles op de juiste plek valt in henzelf, en zij vanuit een eigen kracht hun leven weer kunnen herpakken.

Laatst zei iemand heel mooi: “liever de consequenties dragen van mijn eigen verkeerde keuze, dan steeds doen wat een ander me vertelt”.

Heb je hier hulp bij nodig?

🌿Bel/app: 06-27425704
🌿mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Meditatie Terug naar Jezelf

Het is wat betreft informatie van buitenaf een drukke tijd. Dit vergroot de kans dat je in je hoofd belandt en een beetje je eigen gevoel en sturing kwijt raakt.

Deze meditatie brengt je terug naar jezelf. Het maakt je bewust van je basis, je gronding, maar ook van wat voor jou belangrijk is in deze tijd.

Wees jezelf, en geef wat jij te geven hebt. Dat is genoeg. Samen maken we het geheel.

Je vindt de meditatie hier.