Omgaan met moeilijke gevoelens

In de huidige maatschappij staan positieve en zonnige gevoelens vaak op de voorgrond. Moeilijke gevoelens zoals eenzaamheid, verdriet, woede, spijt of schaamte zijn een beetje uit het straatbeeld verdwenen. Echter horen die er net zo goed bij als de zonnige en blije gevoelens.

Lastige gevoelens worden vaak weggestopt, genegeerd, gemaskeerd of onderdrukt. Dit maakt het echter alleen nog maar moeilijker voor degene die ze draagt.

Als je leert om gevoelens de ruimte te geven, zonder je er tegen te verzetten, zul je merken dat je leven meer diepgang krijgt, en je de verbondenheid met het leven (en andere mensen) meer ervaart. Je knapt er van op, en er is meer ruimte voor de spontane jij.

Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op. Bel/app: 06 – 27425704 of mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Luisteren naar jezelf 2

Luisteren naar jezelf lukt niet als je steeds maar hard rent, van alles moet, continue analyseert, je druk maakt om van alles en nog wat, en heel veel bezig bent met wat er allemaal mis is in de buitenwereld.

Luisteren naar jezelf lukt vooral als je stil bent. Stil zit. Iets doet wat je leuk vindt. Kiest voor iets dat jou ontspant. Luisteren naar jezelf is niet altijd leuk. Soms heb je pijn. Of verdriet. Probeer dat er eens te laten zijn. Zonder weg te rennen. De beste manier om emoties te verwerken is ze zelf serieus nemen. Gewoon in jezelf.

“Ik neem mezelf serieus, en zorg voor mezelf, ook als ik pijn en verdriet heb”

Hulp nodig?

Bel/app: 06-27 425 704
Mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Luisteren naar jezelf

Vertellen wat een ander moet doen, of de ander leren luisteren naar zichzelf?

Dit laatste is de kern van wat ik in mijn praktijk doe.

Het is niet gemakkelijk, om echt goed naar jezelf te luisteren, en het ligt zelfs voor de hand dat je het contact met jezelf gedurende een langere of kortere tijd verliest. Luisteren naar jezelf gaat over goede zelfzorg, tijd nemen voor dingen die je leuk vindt, grenzen stellen en je emoties en behoeften de ruimte geven.

Aan de andere kant zijn er bijvoorbeeld verwachtingen van anderen, eisen vanuit werk, zorgtaken of zelfopgelegde ‘moetens’. Deze eisen van buitenaf kunnen prima in balans zijn met je eigen behoeften.

Maar wat als dit niet zo is? En jij meer gestuurd wordt door wat anderen van je verwachten dan wat je zelf eigenlijk wilt of nodig hebt?

Dan kun je in de problemen raken. Je wordt moe, lusteloos, inspiratieloos, je verliest de zin in dingen en werkt hard maar krijgt er weinig energie voor terug. Bovendien verleer je als het ware naar je eigen behoeften te luisteren.

In mijn praktijk leer ik mensen weer te luisteren naar zichzelf. Naar hun wensen, hun emoties, en hun pijnlijke ervaringen uit het verleden. Zodat alles op de juiste plek valt in henzelf, en zij vanuit een eigen kracht hun leven weer kunnen herpakken.

Laatst zei iemand heel mooi: “liever de consequenties dragen van mijn eigen verkeerde keuze, dan steeds doen wat een ander me vertelt”.

Heb je hier hulp bij nodig?

🌿Bel/app: 06-27425704
🌿mail: contact@praktijk-dichtbij.nl

Meditatie Terug naar Jezelf

Het is wat betreft informatie van buitenaf een drukke tijd. Dit vergroot de kans dat je in je hoofd belandt en een beetje je eigen gevoel en sturing kwijt raakt.

Deze meditatie brengt je terug naar jezelf. Het maakt je bewust van je basis, je gronding, maar ook van wat voor jou belangrijk is in deze tijd.

Wees jezelf, en geef wat jij te geven hebt. Dat is genoeg. Samen maken we het geheel.

Je vindt de meditatie hier.

Hulp vragen

Op omstandigheden heb je niet altijd invloed. Je kunt daardoor in de slachtofferrol gaan. Er wordt je iets aangedaan.

Je kunt ook je blik naar binnen richten, je wereld verkleinen en kijken waar je wél invloed op hebt. Vaak zijn dat de omstandigheden ín jezelf. Emoties die om ruimte vragen, gezonde keuzes die je kunt maken, of durven spreken vanuit je hart.

Soms is verantwoordelijkheid nemen voor wat er in je leeft zo moeilijk, dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Vraag die hulp. Je bent het zo waard! 🌿

06 27 425 704
contact@praktijk-dichtbij.nl

De Coronatijd

Lieve allemaal, wat een spannende tijden. Er komt een golf over ons heen waarvan we niet weten wie het zal treffen en hoe. Er is veel onzekerheid.

Mijn advies in moeilijke tijden is altijd: blijf dicht bij jezelf en zorg goed voor jezelf. Dat geldt nu ook, heel letterlijk.

Laten we alsjeblieft proberen zoveel mogelijk thuis te blijven, nu dat nog zin kan hebben. Zodat de mensen die hun huis wél moeten verlaten hun werk zo goed en veilig mogelijk kunnen doen.

De controle die je verder hebt, ligt momenteel vooral binnen de grenzen van je eigen thuis. Richt je op wat je wel kunt doen, binnen die grenzen. Bijvoorbeeld:

🌿 Probeer ook af en toe met lekker praktische zaken bezig te zijn. Dat leidt af en brengt je in je lijf. Bak een brood of een taart, knip bloemen uit en plak ze op, ruim je kast op of schrijf een kaart aan je familie.

🌿 Heb je kinderen thuis? Laat perfectionisme varen en doe wat bij jou en je gezin past om deze tijd zo goed mogelijk door te komen. Voor kinderen is een goede sfeer en een gevoel van veiligheid belangrijker dan…nouja wat dan ook.

🌿 Haal mooie herinneringen op samen, dat zijn de parels in jezelf die je altijd bij je draagt, en goede energie geven.

Ik wens iedereen veel vertrouwen, steun en kracht, vooral als je met het virus te maken krijgt.

En heb je behoefte aan virtuele steun, laat het me weten. Mijn app/mail staat in deze periode vrijblijvend voor je open!

🌿 06-27 425 704
🌿 contact@praktijk-dichtbij.nl

Wat kun je van mij verwachten als psycholoog?

🌿 ik kijk naar jou als heel persoon, dus niet alleen jouw problemen en moeilijkheden maar ook jouw krachten en drijfveren komen aan bod.

🌿 ik sta naast je, niet boven je. Ik vind gelijkwaardigheid belangrijk. Ik ben, net als jij, ook maar een mens.

🌿 naast scholing in psychologie, heb ik ook zelf de nodige ervaring met psychische uitdagingen. Deze ervaring zet ik in, om jou te helpen.

🌿 ik geloof niet in quick-fix en daar doe ik ook niet aan. Psychische problemen aanpakken kost tijd en geduld, en soms ga je na twee stappen vooruit, ook weer een stap terug. Dat hoort erbij. Een echt duurzame verandering waar je wat aan hebt, heeft tijd nodig.

Wil je met mij kennis maken? Op 26 februari is er een kennismakingsavond. Je kunt gewoon komen praten, maar ook meteen kennis maken met mijn behandelwijze. Wel even een afspraak maken als je komt.

Mail: contact@praktijk-dichtbij.nl
Bel/app: 06-27 425 704

Waarom heet mijn praktijk “Dichtbij”?

Omdat het mijn doel is jou dichtbij jezelf te brengen en ik het vertrouwen heb dat daar te vinden is wat jij nodig hebt.

Heb je last van spanning en stress? In mijn praktijk help ik je de ontspanning in jezelf te vinden, en van daaruit uit te zoeken wat voor jou goed is.

Ik kijk niet in kaders en diagnoses, ik kijk naar JOU.

Van hoofd naar hart

Bij overmatige stress en spanning ga je vaak ‘in je hoofd’ zitten. Denken, piekeren, overleven.

Ontspannen betekent ook je lijf weer in zakken. Ademen. Voelen. Even loskomen van de omstandigheden en terugkeren naar hoe het voelt voor jou. Uitvinden wat nodig is voor jou om het tij te keren of hetgeen wat plaatsvindt het hoofd te kunnen bieden.

Het lichaam is intelligent en reageert niet alleen op spanning en stress, maar geeft vaak ook signalen over wat goed en slim is voor jou om te doen.

Wil je dit ervaren? Neem contact op voor een afspraak.

06 27 425 704/contact@praktijk-dichtbij.nl

Vast zitten

Onder invloed van angst, spanning en stress kom je vaak ‘vast’ te zitten. Je weet niet meer hoe verder, en de tools om stapjes te zetten lijken je te ontbreken.

Om die reden ga ik met cliënten vaak het lichaam in. Voelen. Door middel van geleide meditatie, of door zachte aanrakingen op de behandeltafel.

Hierdoor komt vaak extra informatie vrij. Een gevoel, een wens, een inzicht. Waardoor je weet wat de eerste stap is om uit de klem te komen. Soms is dat alleen maar voelen. Iets wat je onder invloed van angst, spanning en stress vaak niet meer doet omdat je in de overlevingsstand staat.